Mentoring je proces počas ktorého skúsená osoba pomáha inej osobe nadobudnúť skúsenosti prostredníctvom časovo ohraničených, dôverných, osobných rozhovorov alebo iných učebných metód. Mentoring je tiež stratégia osobného rozvoja, pomoci a rozvoja toho druhého prostredníctvom zdieľania zdrojov, odborných znalostí, hodnôt, skúseností, perspektív a prístupov. Cieľ mentoringu je: aby mentee dosiahol požadovanú úroveň vo vedomostiach a zručnostiach a bol schopný aplikovať ich v praxi. Taktiež aby začal veriť vo vlastné schopnosti, robiť dobré rozhodnutia, niesť zodpovednosť a mať schopnosť sebakontroly.
Mentoring je spôsob - alebo proces, pri ktorom môžeš rozvíjať svoju osobnosť, zručnosti, či vedomosti, posunúť sa vpred pod vedením odborníka. Je dôležité si vopred určiť, za akým účelom chceš prejsť mentoringom a aký je cieľ celého procesu. Napríklad, ak sa chceš posunúť v kariére, zlepšiť svoje komunikačné zručnosti, či poradiť v začiatkoch podnikania a veľa ďalšieho.
Cieľom mentoringu - ako takého, je maximalizovať potenciál ľudí ich osobnosť, sebapoznanie, sebadôveru, výkon a podobne. Skúsený profesionál ťa postupnými krokmi prevedie, odovzdáva ti konkrétne rady, poznatky a odporúčania, ktoré môžeš využiť v pracovnom, alebo aj osobnom živote, v škole, pri vlastnom projekte, alebo aj hľadaní rôznych nových nápadov a príležitostí. Táto metóda ma široké využitie a prináša výhodu, že človek z praxe sa venuje priamo tebe a tvojim konkrétnym potrebám či otázkam.
Mentor podporuje a pomáha - v procese profesionálneho rozvoja zamestnanca/podnikateľa (mentee). V dôvernom a partnerskom dialógu s mentee hľadá mentor odpovede na otázky, ktoré dotyčného trápia, a ktoré sám pomenúva. Mentor by mal na mentee pôsobiť ako inšpirátor, zvyšovať jeho sebavedomie i výkon, podnecovať mentee k profesionálnemu správaniu a dosahovaniu cieľov, byť pre neho vzorom, informátorom a radcom v oblasti fungovania podniku, oporou v krízových situáciách a podporou v kariérnom raste. Predpokladom mentoringu je dôvera klienta v mentora ako človeka a v jeho vedomosti a skúsenosti v oblasti, v ktorej mentoruje. Mentoring je proces, kde mentor odovzdáva svoje nadobudnuté zručnosti, ale hlavne skúsenosti mentorovanému/klientovi. Odovdzávanie znalostí či skúseností prebieha väčšinou v prirodzenom prostredí mentorovaného, najčastejšie na pracovisku.
Kto je mentor a kto mentee - slovo mentor je odvodené od mena Mentór, ktoré pochádza z Homérovej Odysey. Mentór bol Odyseov priateľ, ktorého poveril výchovou a ochranou svojho syna Telemacha. Časom toto slovo zľudovelo a dnes je mentor osoba, ktorá sa sa rozhodne svoje skúsenosti v nejakom odbore posunúť menej skúsenej osobe (mentee). Mentee je ten, ktorý sa chce vzdelávať a potrebuje takzvanú pomocnú ruku, na dosiahnutie svojich cieľov. Mentor ponúka kľúče k zamknutým dverám. Snaží sa odpovedať na otázky, ktoré dotyčný nevie zodpovedať.
Výhody mentoringu - mentor má veľa skúseností a informácií, o ktoré je ochotný sa podeliť. Musíš ale myslieť aj na to, že všetci sme len ľudia a každý z nás sa môže pomýliť. Na každý problém je riešenie. Stačí, ak budeš viac sebakritický. Veľkou výhodou je, že ti starší a skúsenejší človek povie, čo robiť alebo nerobiť. Mentori sú na vrchole a pravdepodobne sa tam chceš dostať aj ty. Oni vedia, aké to tam je a čo všetko pre to treba urobiť. Potiahnu ťa dopredu a celý čas ťa budú motivovať. Ponúkajú rady na celý život. Tým pádom, vo väčšine prípadov sa môžete stať profesionálnymi partnermi. V budúcnosti sa aj ty môžeš stať mentorom.
Supervízia - je metóda kontinuálneho rozvoja profesionálnych spôsobilostí pomáhajúceho odborníka za pomoci kvalifikovaného supervízora. Supervízia je metóda kontinuálneho rozvoja profesionálnych spôsobilostí pomáhajúceho odborníka za pomoci kvalifikovaného supervízora. Vytvára organizovanú príležitosť k reflexii aktuálnych pracovných tém a je jednou z najefektívnejších metód profesionálneho rastu. Supervízia je nástrojom pre optimalizovanie a verifikovanie správnosti postupov pri práci s klientom, pomáha rozširovať alternatívne postupy a slúži rovnako ako účinná prevencia syndrómu vyhorenia. Využíva postupy, pri ktorých jednotlivci, tímy, skupiny a organizácie pracujú na riešení problémov prítomných v profesionálnych situáciách.
Supervízor - je človek s vysokým odborným aj ľudským potenciálom. Kvalifikovaný supervízor má certifikovaný výcvik supervízie, čomu by mali predchádzať dlhoročné skúsenosti s vlastnou praxou priamej práce s klientom. Supervízor je expertom na proces, organizuje príležitosť k reflexii práce supervidovaných a za pomoci výberu vhodnej podpornej supervíznej štruktúry napomáha k nachádzaniu nových možností, perspektív a nadhľadu.
Supervízia - je vysoko odborná špecializovaná činnosť. Vstupnými podmienkami pre absolvovanie akreditovaného vzdelávania v supervízii je nevyhnutné vzdelanie VŠ druhého stupňa (Mgr.) zo spoločenskovedných odborov, zdravotníckych odborov, vybraných pedagogických a teologických vied; minimálne 5-ročná prax po ukončení vysokoškolského vzdelania II. stupňa, a to priama práca s klientom, pedagogická prax na vyššej odbornej alebo vysokej škole vzdelávajúcej v oblasti sociálnej / sociálne zdravotnej starostlivosti alebo 5 rokov v riadiacej pozícií a absolvovaných minimálne 10 hodín supervízie za posledné dva roky. Akreditované vzdelávanie v supervízii v rozsahu min. 240 hodín je nevyhnutné doplniť supervidovaním vlastnej praxe a ďalším vzdelávaním.
Supervízia - je určená pre každého, kto chce pomáhať zodpovedne. V súčasnosti povinnosť supervízie priamo vyplýva pre pracovníkov detských domov a krízových centier (Zákon č. 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane a sociálnej kuratele), pracovníkov sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (Zákon č. 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane a sociálnej kuratele) a pracovníkov zariadení sociálnych služieb (Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách)
- Dĺžka a trvanie poradenského stretnutia: min. 60 minút resp. dohodou
- Úroveň obtiažnosti poradenského stretnutia: začiatočníci / mierne pokročilí / pokročilí z praxe
- Miesto konania poradenských stretnutí: Bratislava / Slovenská republika / prezenčne al. online forma
- Kategória ponúkého poradenstva: poradenstvo / koučing / mentoring / mediácia / supervízia / lektoring / iné
- Možnosť absolvovať poradenstvo | forma: denná, individuálna (One to One) al. skupinová / prispôsobujeme potrebám
- Odborný garanti poradenstva: interný a externý tím Poradenského centra v oblasti osobnostného, profesného a vzťahového rozvoja
- Termíny konania: ASAP (ponúkané odborné poradenské služby organizujeme pravidelne - priebežne počas kalendárneho roka 2025)
- Rozvojové metódy: individuálne a skupinové aktivity, úlohy z praxe, prípadové štúdie, analýzy, literatúra, know how, riešenia pre prax života
- Minimálne vstupné vedomosti: nepredpokladajú sa konkrétne vedomosti. Poradenské služby (obsah, témy) prispôsobujeme požiadavkám účastníkov
-
-
- Garant poradenstva: psychológ PhDr. Mgr. Marek Horňanský, MSc. MBA. (dlhodobý poradca a kouč pre individuálnych klientov, tímy a organizácie)
- Cieľová skupina a počet účastníkov: každý kto potrebuje rozvinúť svoje osobnostné, vzťahové či profesné vedomosti a zručnosti / min. počet: 1 účastník
-
-
Cena
€35 -
Garant
Dr. Horňanský -
Rozsah
60 min. | dohodou -
Termíny
individuálne | dohodou -
Jazyky
slovensky | nemecky | anglicky
Zaujal Vás tento vzdelávací kurz ? Alebo máte ďalšie otázky a potrebujete bližšie informácie ? Naši dlhoroční lektori, školitelia a koučovia Vám ponúkajú svoje odborné vedomosti a zručnosti v oblasti osobného a profesného rozvoja. Neváhajte a kontaktujte nás telefonicky +421 940 575 609 alebo online. Radi Vám poradíme.